AnitavanZandvoort.reismee.nl

Blue Mountains

Zondag 27 december

Het landschap van The Blue Mountains (een gebergte in het noorden van NSW) is ontstaan 250 miljoen jaar geleden. Toen afzettingsgesteenten erodeerden ontstonden steile kliffen en cayons. Aboriginals bewoonden zo’n 14.000 jaar dit ruige terrein. Sinds 1870 is het een geliefde vakantiebestemming. De bergen danken hun naam (“de blauwe bergen”)aan de typisch blauwe damp die constant in het gebied hangt, en afkomstig is van de olie die door de aanwezige inheemse eucalyptusbomen wordt afgegeven. De minuscule oliedruppeltjes in de atmosfeer weerspiegelen, in combinatie met stofpartikels en waterdamp, enkel de blauwe kleur van het lichtspectrum. Er komen 92 verschillende soorten eucalyptussoorten voor in het park. Er zijn 500 soorten en ze variëren van 1 tot 100 meter en zijn de hoogste bloeiende planten. De schors van de eucalyptus doet altijd zeer verweerd aan, en de bladeren zijn dik van de olie.

Het Blue Mountains National Park staat algemeen bekend als één van de mooiste "bushwalking" gebieden ter wereld. Het zich verheffende landschap steekt soms meer dan 1.000 meter boven de zeespiegel uit. Het uitzicht over deze Australische bergen met zijn inheemse dieren, diepe ravijnen, watervallen en onontgonnen struikgewas is adembenemend. Deze enorme "wildernis" behoort tot hetwerelderfgoedvanUNESCO.

Een belangrijke rotsformatie is te zien bijEcho Point in Katoomba. Volgens overleveringen van deAboriginalszijn hier drie zussen (Meehni, Wimlah en Gunnedoo) versteend. De drie uitstekende rotspunten worden dan ook: TheThree Sistersgenoemd.

Wij gaan vandaag naar Katoomba omdat reizen op zondag totaal maar A2,50 kost (minder dan €2). Normaal gesproken ben je het maximale kwijt wat je per dag betaald en dat is A$15 (ong €10) Ook niet veel als je het vergelijkt met Nederland want we zijn wel 6 uur onderweg; 5 uur met de trein en een uur met de bus.

Het is om 8.00 uur 18 graden en het wordt 23 graden. Wat doe ik aan. Nou achteraf het verkeerde want in The Blue Mountains was het ong 14 graden. Daar liep ik dan in mijn korte broek, t shirt en superdun vestje……

Ik neem de trein van 9.06 en Iris en Alina stappen een halte verderop in. We gaan eerst naar Strathfield, dat duurt 50 minuten. Daarna meteen met de bus door naar Blacktown, klein halfuurtje en dan weer in de trein naar Katoomba. Helaas is door vandalisme een wagon vernield en eraf gehaald. Dat betekent anderhalfuur staan en/of zitten in het gangpad.

Uiteindelijk zijn we maar op de grond gaan zitten. Helaas gaat er op deze route zelden iemand uit, dus een kans op een zitplaats is zowat nihil.
Om 12.00 uur (na anderhalf uur trein, en totaal drie uur reizen) zijn we in Katoomba, een plaats in de Blue Mountains. Het is daar 14 graden. Ik ben dus veel te koud gekleed met mijn korte broek, t shirtje en superdun vestje. Helaas, niks meer aan de doen. Ik neem maar een koffie om warm te worden en lopen naar de Three Sisters. Dat kost ons een klein half uurtje.
Het uitzicht is schitterend! Al die Eucalyptusbomen waar je bovenop kijkt....het lijken wel allerlei verschillende groen gekleurde zachte bollen. De Three Sisters staan er prachtig en statig bij.
Je kunt op twee verschillende niveaus e.e.a bekijken. Heel mooi. Er zijn verschillende wandelingen die je in dit gebied kunt doen, bijv een van 5 uur en een van 8 uur. Die zijn blijkbaar behoorlijk pittig. Omdat Iris vandaag (na lange tijd) weer heel erg veel last heeft van haar enkel is dat geen optie. Ze kan amper lopen. Daarom gaan we ook mar met de bus terug naar het station. Om een of andere onduidelijke reden komen er een aantal bussen niet dus duurt het heel lang voordat er wel een komt, ong drie kwartier. Lopend waren we er allang geweest. De trein laat ook op zich wachten maar uiteindelijk zitten we in de trein terug naar Blacktown. Deze keer hebben we wel een atoel.
Richting Sydney wordt het steeds warmer, gelukkig. Om 15.00 uur is het 22 graden. Lucky me! De bus naar Wynyard is aansluitend (ruim 45 min) en daarna weer de trein naar Roseville Chase (30 minuten)
Om 17.30 uur ben ik thuis. Ik heb vandaag totaal 6 uur in de bus en trein gezeten om 15 minuten de Three Sisters en hun uitzicht te zien.... Maar ..... het was de moeite waard!