AnitavanZandvoort.reismee.nl

Zaterdag 26 december Watson Bay

In Australië lijken ze maar 1 kerstdag te hebben. Het blijft wat vaag maar die conclusie hebben wij getrokken. 26 December is het Boxing Day. Dat betekent shopdag. Verder zijn er op deze dag grote sportevenementen. Wij kiezen ervoor om naar Watson Bay te gaan en te gaan kijken naar de zeilrace; “Sydney to Hobart”

DeSydney to Hobart Yacht Raceis een jaarlijksezeilwedstrijdinAustralië, vanSydneyover deTasmanzeenaarHobartop het eilandTasmanië. De race werd in 1945 voor het eerst gehouden.De wedstrijd begon als een vaartocht van de Australiër Peter Luke en een aantal vrienden. Een officier van de Britse marine die te gast was suggereerde om er een wedstrijd van te maken. Sindsdien is deSydney to Hobart- zoals de race kortweg wordt genoemd - uitgegroeid tot één van de bekendste afstandraces voor zeiljachten. De wedstrijd start traditioneel op Boxing Day. Het aantal deelnemers varieert normaal gesproken tussen de 50 en de 150 jachten. Deelname staat open voor iedereen, hoewel veel deelnemers professionele zeilers zijn die varen op jachten van sponsors of privé-eigenaren. De af te leggen afstand bedraagt ongeveer 1170 kilometer (630zeemijl). Het grootste stuk van de route leggen de jachten af in de Tasmanzee. Het moeilijkste deel is echter het passeren vanStraat Bassvanwege de sterke winden en de ruige zee.Hoewel de wedstrijd plaatsvindt in de Australische zomer, maken zuidelijke zeestormen de race vaak koud, ruig en uitdagend voor debemanning. Iedere editie is het daardoor gebruikelijk dat verschillende teams moeten opgeven. In 1998 waren de weercondities zo extreem dat een vijftal boten zonk en zes mensen overleden. In dat jaar haalden slechts 44 van de 115 gestarte jachten de finish.

Om 9.00 uur is het al 22 graden. We wilden vooraf naar Globe market gaan die elke zaterdag gehouden wordt, maar i.v.m.Boxing Day is die markt er vandaag niet. Jammer.

Ik vertrek weer met de trein naar Wynyard. Ik kan een uur shoppen voordat Iris komt, ik had een uur te vroeg de trein gepakt. Dat komt achteraf gezien goed uit want nu kan ik platte open schoenen kopen. Al mijn meegebrachte zomerse schoenen hebben hakken en dat werkt hier ECHT NIET. Samen met Iris loop ik naar de Ferry, daar komt Alina ook naar toe. Het was haar idee om naar deze race te gaan kijken. Helaas gaat de Ferry veel te laat dus gaan we eerst nog met de trein naar de goede locatie en dan toch maar met de bus.

Na een uur zijn we in Watson Bay ( het is 12.40 uur ondertussen en de race start om 13.00 uur) maar moeten nu nog een flink stuk lopen (o.a. aantal trappen) naar de vuurtoren. Als we met de Ferry hadden gekund was het veel minder lang lopen geweest. Het is 25 graden en wat bewolkt. Dat het niet superheet is komt goed uit.

Vanaf de vuurtoren kunnen we de boten de haven uitzien varen, de oceaan op. Om 13.30 uur is de laatste boot alweer ruim de haven uit. Het was een prachtig gezicht. Er zijn ook veel plezierboten die voor de lol een stuk hebben meegevaren.

De weg terug gaat traag, veel mensen, daarna lange wachtrij bij de Ferry, het begint te regenen ondanks dat het 27 graden is.

We gaan naar Town Hall ( ook centrum Sydney) voor een late lunch en om te shoppen omdat het Boxing Day is. Wat een happening! In het winkelcentrum zijn voor bepaalde winkels afzetrijen gemaakt zoals in de Efteling. Voor andere winkels staan gewoon rijen en houdt het personeel de deur pas voor je open als je naar binnen mag. Sommige winkels zijn tot middernacht open. En het is DRUK!!!!

Om 19.00 uur ben ik thuis….Ik ben blij dat de aardappelsalade al klaar is en ik alleen nog maar de zalm hoef te bakken.

astrid

Dag lieve Anita, Nederland is een vd weinige landen met 2 kerstdagen..wat lijkt t me n super tijd..liefs voor jullie

Anita

Internet was misleidend; die heeft het soms wel over tweede kerstdag in Australië...vandaar....