AnitavanZandvoort.reismee.nl

Vrijdag 25 december; Kerst!

Kerst vieren in je zwembroek op het strand onder een gloeiend hete zon. Ondanks dat er geen sneeuw valt en er geen gezellige kacheltjes worden aangestoken, viert Australië Kerst uitbundig. In plaats van een uitgebreid kerstdiner, kiezen veel Australiërs voor een zomerse barbecue met eenpavlova, een zoete merengue taart, na. De Kerstman komt ook op de warme zomerdagen gewoon even een kijkje nemen en cadeautjes liggen onder de kerstboom. Kijk ook niet vreemd op als je de Kerstman op zijn surfplank ziet arriveren in plaats van in zijn slee.En al wordt het niet vroeg donker, de huizen zijn toch versierd met duizenden lichtjes. Merry Christmas Australia!

Om 8.00 uur ’s morgens is het al 22 graden, om 12. 00 uur 24 graden en bewolkt. Dat is beter dan ze voorspeld hadden, maar niet echt het strandweer waar we op gehoopt hadden. Sinds gisteren is Iris vrij; ze heeft haar gezin naar het vliegveld gebracht. Die gaan Kerst aan de Goldcoast vieren met de familie van Jodie. Iris mocht mee maar er was geen slaapplaats voor haar meer over en een hotel werd te duur dus blijft ze hier. Voor mij gezellig en voor haar voordeliger; ze is nu ruim anderhalve week vrij maar krijgt toch doorbetaald.

Ik maak scrumbled eggs with bacon and avocado voor mezelf (heel wat anders dan de Brabantse worstenbroodjes!), ik rommel hier wat en loop om 13.30 uur aan naar de trein. We hebben besloten om toch naar Manly Beach te gaan. Iris gaat met de bus (wat voor haar veel goedkoper is) en ik ga met de trein ( wat voor mij wel duurder is maar ook veel handiger). Hier op het station maak ik een praatje met een vrouw uit Bali. Zij wil hier brood en patisserie gaan studeren. Het valt me op dat hier iedereen zo gemakkelijk een gesprek aanknoopt met vreemden. Wel gezellig. Zij verteld dat ze nu bij Nederlanders woont en dat die haar verteld hebben dat Australië 30% duurder is dan Nederland. De salarissen ligger wel hoger. Hier worden salarissen elke week of om de week uitbetaald. Ze is in shock als ze hoort dat dat bij ons maandelijks is.

Wynyard station lijkt wel een spookstad vandaag; alle tentjes zijn dicht. Ik loop naar Circular Quay en neem daar de Ferry naar Manly. Hier voel ik me net een sardientje in blik. God wat is het druk!!!! En leuk dat ze aan mij de weg gaan vragen hahaha. De boot gaat flink op een neer, het lijkt wel een speedboot die over de golven snelt. Het is zonnig, niet heet maar een beetje warm, de wolken zijn prachtig, en het waait hard.

Op de werf haal ik een koffie, ontmoet ik Iris en om 15.30 uur liggen we op het strand. Dat we dan weer twee uur gereisd hebben maakt hier allemaal niks uit. Zo anders dan in Nederland!

Blijkbaar is de stroming vandaag heel erg sterk want om 16.00 uur mag er niet meer gezwommen worden. We zien hier op het strand weinig mensen verkleed als Kerstman/vrouw. In Bondi beach wordt elk jaar een onvergetelijk kerstfeest georganiseerd. Rondom het centraal gelegen Bondi Pavillion worden verschillende podia neergezet waar meer dan twintig artiesten komen optreden. Omdat de vele feestende backpackers het jaarlijkse feestje nog wel eens uit de hand lieten lopen, is het strand sinds een aantal jaar alcoholvrij. Wij hadden niet zo’n zin in drukte en chaos (volgens Chris) dus zijn naar Manly gegaan.

Als we om 17.00 uur bij de bus zitten te wachten is het nog 26 graden. We gaan nu allebei met de bus terug ( meer dan een uur) om bij iris het kerstdiner te gaan maken. In de bus ontmoeten we twee Nederlandse jongens. Ze wonen en werken hier allebei. De ene woont in Bondi maar heeft daar heel veel spijt van; het sociale, het vriendelijke is daar een heel stuk minder zegt hij.

Vlak bij Iris haar huis ligt een dode hagedis. Later ontdekt ze dat dat een van de meest zeldzaamste dieren is; er zijn er nog maar 500 van. Bij thuiskomst blijkt de elektricien twee dagen geleden de stekker niet in het vernieuwde stopcontact gestoken te hebben dus de hele (grote) diepvries is ontdooid….. en dat met die dure prijzen…. Iris belt Chris maar die klinkt redelijk relaxed; gooi alles maar weg. Gewoon pech, einde probleem. Heerlijk toch? Terwijl Iris de boel leeg maakt kook ik. Daarna gezellig aan een mooi gedekte tafel met kerstmuziek gegeten. Glaasje champagne erbij (had Iris gekregen van Chris) maar we hebben beide geen kerstgevoel. De champagne is heerlijk, dat dan weer wel

Ingrid

Wel apart om zo kerst te vieren! Bij ons schijnt de zon nu volop en dat is een bijzondere ervaring vergeleken met vorig jaar. Blijf lekker jouw verhalen schrijven!