AnitavanZandvoort.reismee.nl

Donderdag 24 december

Vandaag gaan we naar Taronga Zoo. Dat is de grootste dierentuin van Sydney. Het ligt te midden van 75 hectare heuvelachtig bosgebied bij de haven in de chique wijk Mosman. Het is de perfecte plek om kennis te maken met de fauna van Australië. Ook de rest van de wereld is vertegenwoordigd in Taronga, met meer dan 2500 dieren van ruim 340 soorten. De inheemse diersoorten, zoals koala's, Tazmaanse duivels, mierenegels en kangoeroes, zijn in de dierentuin sterk vertegenwoordigd. In het Nocturnal House zie je veel Australische buideldieren spelen, waaronder het vogelbekdier en de langoorbuideldas, de Australische versie van de paashaas. Deze wereldberoemde en een van de spectaculairste dierentuinen is niet alleen geliefd vanwege zijn inwoners, maar ook vanwege het uitzicht op de Sydney Harbour.

Ik neem om 9.00 uur (24 graden; zon en een beetje bewolkt; perfect dierentuinweer) de trein naar Wynyard. Vandaaruit nemen Iris en ik de bus naar Mosman. Om 10.30 uur komen we daar aan. Na een totale reistijd van anderhalf uur, dat is hier peanuts J

We gaan vrij direct door naar de vogelshow. Die begint met een klein onopvallend vogeltje dat een spandoek omlaag laat. Daarna start een bandje dat een verhaal verteld en al de vogels die genoemd worden vliegen op het juiste moment rond. Heel erg leuk. Daarna zien we haviken, zwarte kaketoes en een reuzencondor, die scheren rakelings over ons hoofd. Er is ook een vogel die gouden muntstukjes (1$en 2$) ophaalt uit je hand maar ze later ook weer terug brengt. Leuke show. Vorige keer was er ook een vogel die propjes in de prullenbak gooide. De man die de show leidde zei daarbij “als een vogel het kan, kan jij het ook”.

Dat valt me hier op dat mensen bewust worden gemaakt van de natuur, ze krijgen handreikingen hoe ze het milieu kunnen helpen, maar het gebeurd niet op een vervelende manier. Juist met wat luchtige grapjes. Bij de zeeleeuwenshow bijvoorbeeld, wees de zeeleeuw een bord aan met daarop van “verantwoord vis logo”.

Iris laat mij een heleboel dieren zien, ook die thuis bij haar over het dak heen lopen, of een enorme spin die gewoon in de kledingkast thuis zat. Er zitten mmoie dieren bij maar ook minder mooie. Vriendelijk uitziende, maar ook bozige.

Vanuit het park heb je op verschillende plekken ge-wel-di-ge uitzichten. Van de plek van de vogelshow bijvoorbeeld maar ook bij de giraffen. Op het moment dat wij daar komen is er net een man met een grote camera e.e.a. aan het vastleggen.

Na vijf uur rondkijken hebben we de dieren wel gezien en stappen we in de Sky Safari voor een tochtje met de kabelbaan - met uitzicht - naar de top van de heuvel en weer terug.

Om 17.00 uur zijn we weer in Chatswood en gaan we Kerst-inkopen doen. Het is dus 17.00 uur op Kerstavond en hebben nog niks in huis…..

Alles is hier heel erg duur. Boodschappen doen is deze keer heel erg leuk. De manager gooit vanalles in de uitverkoop en prijst dat ondertussen als een marktkoopman aan. We hebben geluk en een aantal artikelen voor ons kerstdiner goedkoper scoren. Iris neemt de meeste boodschappen in de bus mee naar haar huis. Ik neem de trein naar huis en ben om 18.00 uur weer thuis. Na het eten komt Alina, Iris haar vriendin mij ophalen en gaan we met haar auto weer naar Iris voor een Kerst-avond-filmavond.