AnitavanZandvoort.reismee.nl

Dinsdag 22 december

Vandaag is het 19 graden en het regent. Geen idee wat ik zal doen vandaag. Iris en ik wilden met Patrick naar het strand gaan maar Nicholas moet naar de dokter en kan niet naar school. Patrick is ook niet fit. Het weer zit niet mee en er is geen binnenspeeltuin. We besluiten dus dat ik vandaag alleen iets ga doen. Eerst nog even skypen met Leander en om 11.30 uur loop ik naar de trein (5 tot 10 min lopen,afh van het stoplicht) om naar Sea life Sydney te gaan. Er is er ook een in Manly maar die is veel kleiner. Ik heb een lange broek aan en zelfs een spijkerjasje. Ik ben blij met mijn paraplu die ik meegenomen had voor Melbourne, daar is nl vaak grote kans op regen las ik.

Binnen een paar minuten heb ik weer iets nieuws geleerd; als je aan de linkerkant van de weg voor een voetgangersstoplicht staat te wachten en het regent kun je beter een stap naar achteren doen :-) Een auto die linksaf wil rijdt dan nl vlak langs de stoep en langs mij, maar DOOR een grote plas water.....Die had ik niet zien aankomen :-(

Ik ga met de trein naar Town Hall. Dat is ook in het centrum van Sydney. Ik loop vanuit het treinstation naar Darling Harbor, een klein binnenhaventje. Dankzij google maps snel gevonden. Helaas staat er zo'n lange rij buiten dat ik me afvraag of ik wel goed sta. Er blijken drie verschillende rijen te zijn; een om een gecombineerd ticket te kopen, een voor degene die online kaartjes besteld hadden en een normale rij. Mijn rij duurt anderhalf uur, anderhalf uur in de stromende regen bedoel ik dan. Daar werd ik niet echt vrolijk van. Ik heb al die tijd gekletst met een Fransman. Later sloten zijn vrouw en zoon ook aan. Die zoon studeert hier in Sydney.

Om 13.30 uur ben ik eindelijk binnen. Vissen zijn niet zo mijn ding, behalve dan als ze op mijn bord liggen :-), maar ik MOEST het gezien hebben zei Iris, vooral de haaien. Nou die HEB ik gezien. Ik zal een mooie foto erbij zetten.

Ik zag een haai die als "zebra" geboren wordt (uit een ei en dat geldt niet voor elke haai), dus gestreept maar later stippen erbij krijgt en als volwassen dier alleen nog maar stippen heeft. Die strepen laten het kleine haaitje eruit zien als iets gevaarlijks waardoor er grotere kans is op overleven. Deze haaien heten Zebrahaaien, maar ze worden ook wel Luipaardhaaien genoemd. Zebrahaaien hebben een opvallend lange staart en zijn vooral te vinden op de bodem van de zee. Er is ook nog een haai , the Grey Nurse Shark waarvan de babyhaaitjes in de moeder hun zwakkere broertjes en zusjes opeten. Canibalisme.....Er worden uiteindelijk dus naar een of twee haaitjes geboren. Verder zijn er Dugongs, zeekoeien. Maar Dugong klinkt toch een stuk beter. Zeker als je hoort dat rond 1800 zeilers elegante, slanke wezens zagen zwemmen met krachtige sierlijke bewegingen van hun staart. Ze leken een beetje half mens, half vis….een zeemeermin. Vandaag de dag weten we dat zeemeerminnen eigenlijk Dugongs waren J. Ze eten overigens sla.

Om 16.00 uur sta ik buiten en het regent nog steeds. Via googgle maps ga ik naar Vapiano, een heel gezellig Italiaans reataurantje. Daar krijg je een soort creditcard waar je aan de verschillende barretjes je vers gemaakte pasta kunt halen, of pizza, of drinken of toetjes. Ze scannen je pasje en als je klaar bent met eten betaal je aan de kassa. Het is een geweldig gezellige ruimte. Ik neem risotto met prawns en als dessert witte chocoladecheesecake met gezoeten caramelsaus en honingraat. Ach ik ben er nu toch ;-)

Rond 17.00 uur ga ik weer op zoek naar de trein. Die gaat om 17.30, Platform 4. (voor wie denkt waarom meldt ze zelfs welk platform; nou dan kan ik het in geval van nood terugzoeken haha) In de trein zie ik nu wel meer mobiele telefoons. Misschien omdat dit het centrum is en de mensen werken en net gewerkt hebben. Ik zie ook koptelefoons.


Om 18.00 uur ben ik alweer thuis. Deze keer wordt ik wel begroet door Leopatra. En het regent nog steeds......

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!