AnitavanZandvoort.reismee.nl

Wat zoal opvalt in Australie 2

Allereerst; in mijn blogs staan spelfouten, ik weet het:-) Helaas zullen jullie dat door de vingers moeten zien. Een blog schrijven op een tablet zonder word en een knip & plakfunctie is bijna niet te doen. Het verhaal van de kerstlunch is ook nog niet af maar momenteel weigert de site in combinatie met mijn tablet mij het te laten afmaken. Ik hoop dat ik de laptop van Iris nog een keer kan gebruiken om het af te maken. Maar goed dan maar weer een nieuw blog. En voor wie het allemaal wat teveel wordt; sla er gerust een paar over, het is net GTST, je mist niks als je er een paar overslaat ;-)

Allereerst een rectificatie in opdracht van Iris; het 2 uur gratis parkeren geldt voor de parkeergarages bij de winkelcentra. Op straat parkeer je sowieso gratis. Ook bij de stranden. (In Bondi moest je wel betalen voor het op straat parkeren; daar stonden vakken getekend met nummers.)

In de hal bij de Ferry heb je allerlei "tentjes" waar je koffie of eten ofzo kunt kopen. Deze worden 's avonds afgedekt met een doek (!) Dat houdt in dat je gewoon over het lage deurtje heen zou kunnen stappen en gewoon de muffins e.d. zou kunnen pakken. Maar niemand doet dat. Afgelopen zaterdag hebbennIris en ik onze handtas met geld, bankpasjes en telefoons gewoon op het strand laten liggen toen wij een halve km verderop in de zee gingen. Toen we een uur zijn gaan winkelen in de winkelstraat hebben we ook e.e.a. laten liggen. Zo fijn!

Ik moest wel erg wennen aan het geld hier; in het begin dacht ik dat ik al A$ 7 te weinig had terug gekregen maar het bleek dat de grote munten bijna niks waard zijn en de hele kleintjes het meeste.

Er zijn restaurants waar je zelf je bier en soms je wijn mag meenemen. Dat restaurant heeft dan geen vergunning om zelf alcohol te schenken. Je ziet dan een bordje met BYO "Bring Your Own".De minimum leeftijd om alcohol te mpgen drinken is18 jaar.

Er zijn in Sydney prive ziekenhuizen, duur..... Er zijn ook particuliere IVF klinieken. Op de radio geven ze je ook de tip om je op tijd te laten onderzoeken.

In Sydney wonen heel veel Chinezen. Ook hele rijken. Zij kunnen met al hun geld in China geen mooi uitzicht kopen. Hier kunnen ze dat wel.

Op de lijst van meest dure steden ter wereld staat Sydney op nummer vijf. Maar gelukkig er zijn veel dingen te doen en te zien die niks kosten.

Veel mensen lopen op de stoep beetje links. Heerlijk want zo kunnen de mensen die haast hebben er gewoon langs.

Verkeer: Als je met de trein meegaat is het de bedoeling dat je een soort omgekeerde V maakt. Dan kunnen de mensen die uit de trein willen er gewoon rechtdoor uit. Het is ook de bedoeling dat als je er bijna uitmoet dat je je al klaar maakt voor een snel vertrek, dus spullen bij elkaar en al richting deur. In de bus mag je niet eten. De sirenes van de politie klinken precies zoals in de Amerikaanse films. Op de Ferry kun je gratis je mobiele telefoon opladen. Ze hebben verschillende kabeltjes hangen. Vlakbij een school heb je schoolzones; daar staan borden en knipperen lichten. Op dat stukmmag je maar 40 km per uur. Daarna gewoon weer 70. In vakantieperiodes knipperen die lichten nietben mag je gewoon je snelheid behouden.

Het drinkwater smaakt naar chloor maar iedereen drinkt het gewoon. In restaurants krijg je standaard een fles water of er staat een tapkan (ongezuiverd). Je hoeft er verder niet perse betaald drinken te bestellen. Aan het strand en in de stad zijn watertappunten. Dit water is wel gezuiverd.

In huis valt op dat ze heel bijzondere stopcontacten hebben; je moet een schakelaar omzetten om stroom te hebben. Verder is het bad heel erg laag. Als je daar in gaat steken je knieeen er hoog bovenuit. Natuurlijk zitten de spoelknopjes op de wc ook andersom.

Wendy

Leuk, leuk, leuk..... Echt leuk om je verhalen te lezen Anita. Zo te lezen vermaken jullie je prima!
Blijf genieten van al het goeds daar, van de zon, van Iris, van de Australische gewoontes, het land enz enz..... En blijf lekker schrijven op je blog. Bijzonder fijn om deze verslagen van al je belevenissen achteraf, als je thuisbent, terug te lezen.

Liefs, Wendy

Ingrid

Jouw verhalen vervelen nog niet hoor!