AnitavanZandvoort.reismee.nl

Coastal Walk from Coogee to Bondi

Vrijdag 18 december Coastal Walk from Coogee to Bondi

7.30 uur op, snel ontbijt, “Cappuccino to go” en om 8.20 uur op de veerboot. Het is mooi weer; zon, onbewolkt en om 9.00 uur al 24 graden.

Op Circular Quay ontmoet ik Iris weer. Daar nemen we de bus (halte A) naar Coogee. Die duurt ongeveer 40 minuten en we komen langs Hydepark en Centennialpark.

De Coastal Walk loopt langs de kust van Bondi Beach naar Coogee Beach. Stranden daartussen zijn Bronte Beach en Tamarama Beach. Bronte Beach is een kleine versie van Bondi Beach en is dan ook een stuk rustiger. Je kunt hier prima surfen, maar dat is bij de meeste stranden in Sydney zo. Zowel bij Bondi Beach als bij Bronte Beach liggen zwembaden waar je gebruik van kunt maken. Zeker wanneer er een sterke stroming staat is het verstandig dat ook te doen.

De meeste mensen lopen de Coastal Walk van Bondi (spreek uit als Bondai) to Coogee maar andersom kan ook en dat komt ons beter uit. Later ontdekken we dat je van van Bondi to Coogee wel bordjes hebt die je kunt volgen en dat je vanaf onze kant maar op je gevoel moet afgaan.

Om 10.00 uur starten we in Coogee Beach, ook gelegen in NSW. Het is een aan het strand gelegen wijk van Sydney Het strand is populair en gevaarlijk om zijn grote golven. Hier is iedereen bruin slank en 16 zegt Iris. Op een bordje zien we dat je moet oppassen voor de Blue ringed Octopus. Een inktvisje ter grootte van een mandarijn maar binnen 15 minuten dodelijk.

We komen ook langs Gordons Bay (zonder onze Gordon gelukkig) en na anderhalf uur zijn we in Clovelly. We zijn niet over de geëffende paden gelopen maar geklommen over rotsen. En hebben prachtige foto’s gemaakt, op overstekende rotsen. In Clovelly kunnen onze waterflesjes weer vullen en even pauze nemen. De smoothie is meer dan welkom. Het liedje “I am dreaming of a white Christmas” klinkt mij wel wat gek in mijn oren aan een strand in de volle zon.

Om13.15 uur komen we aan in Bronte (spreek ui Bronti). Zoals hierboven geschreven een kleinere versie van Bondi Beach. Dit is Iris haar lievelingsstrand dus hier gaan we zwemmen. In de oceaan zijn behoorlijke golven en die nemen steeds blaadjes en takjes mee. Iris vindt het hier heerlijk omdat je hier een beetje op de golven kunt dobberen. Dat kan in Manly niet; daar breken de golven meer. Na het zonnen eten we Fish and Chips in een soort picknickhuisje. Er staan ook bbq’s die je gratis kunt gebruiken. Je ziet veel familie’s, vrienden gezellig eten, bbq-en, praten met ballen overgooien enz enz. Weinig tot geen mobiele telefoons. Het is ondertussen 15.00 uur als we verdergaan. Met een volle maag hebben we iets minder zin om nog te lopen merken we ;-)

Op naar Tamarama Beach, al bereikt na 15 minuten, gelukkig :-) . Half uurtje later zijn we op Bondi Beach. Waarschijnlijk het beroemste strand van Australie maar ook een van de gevaarlijkste door de sterke stromingen. Dus na 3 ½ uur lopen (pauzes eraf) hebben we de Coastal Walk voltooid. We zijn weer toe aan iets koels; Frappes; iced coffee en fresh fruit mix. Zalig……

Tegen 17.00 uur pakken we de bus naar Circular Quay. Daar is het druk i.v.m. de vrijdagmiddagborrel. Om 18.00 uur komt mijn Ferry, daarna boodschappen doen en om 19.30 uur thuis.

Wat onderweg opviel; prachtige sport en fitnesa apparaten buiten gratis te gebruiken bij Clovelly, soort Jeu des Boulles met bowlingballen en een kerkhof op de rotsen bij de zee.